«Αγαπάτε αλλήλους» η πραγματική έννοια της εντολής του Ιησού

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει την συγκεκριμένη φράση της Καινής Διαθήκης (Κατά Ιωάννην, κεφάλαιον 13, §34,35);
«Αγαπάτε αλλήλους», μία πρόταση σημαία της χριστιανοσύνης και της Ορθοδοξίας μας. Μία πρόταση που την χρησιμοποιούν για να υποδείξουν στους λαούς (ή μόνο στους Έλληνες, δεν ξέρουμε τι γίνεται σε άλλες χώρες) ότι πρέπει όλοι οι άνθρωποι μαζί να είναι αγαπημένοι και να ανέχονται ο ένας τον άλλον, χωρίς όρους, περιορισμούς και μέτρο!

Είναι όμως έτσι; Είπε δηλαδή ο Ιησούς Χριστός «Αγαπάτε αλλήλους» ως μία παραίνεση σε κάποιο κοινό που τον παρακολουθούσε; Το είπε ως δίδαγμα στα Ευαγγέλια, ότι δηλαδή θα πρέπει όλοι οι άνθρωποι να αγαπάνε ο ένας τον άλλον; Υπάρχει έτσι γραμμένο στα κείμενα;

Η αλήθεια είναι ότι όχι. Το «Αγαπάτε αλλήλους» δεν είναι μία έκφραση γενικευμένη, μία εξαγγελία προς ένα πλήθος πιστών, μία συμβουλή, ένα δίδαγμα για όλη την ανθρωπότητα. Είναι μία πρόταση που είχε συγκεκριμένους αποδέκτες και αυτοί ήταν οι 12 Μαθητές Του.

Διαβάζουμε λοιπόν στο ευαγγελικό κείμενο:
«Εντολή καινήν δίδωμι υμίν ίνα αγαπάτε αλλήλους. Καθώς ηγάπησα υμάς ίνα και υμείς αγαπάτε αλλήλους. Εν τούτω γνώσονται πάντες ότι εμοί μαθηταί εστε, εάν αγάπην έχητε εν αλλήλοις.»
Απόδοση: Εντολή καινούργια δίδω σε εσάς, να αγαπάτε ο ένας τον άλλον. Όπως αγάπησα εσάς έτσι και εσείς να αγαπάτε ο ένας τον άλλον. Έτσι θα γνωρίσουν άπαντες ότι είστε δικοί μου μαθητές, εάν αγάπη έχετε ο ένας για τον άλλον. Δηλαδή να έχουν αγάπη και ομόνοια μεταξύ τους οι μαθητές.

Η συγκεκριμένη παράγραφος ελέχθη μετά τον μυστικό δείπνο και αποκλειστικώς στους Μαθητές του! Και μάλιστα, και αυτό είναι και το σημαντικότερο όλων, ελέχθη αφού το Ιούδας ο Ισκαριώτης, φεύγει από το δείπνο και πηγαίνει να προδώσει τον Δάσκαλό Του.
Δηλαδή, όχι μόνο ήταν μία κλειστή εντολή που απευθυνόταν μόνο στους Μαθητές του, αλλά ήταν και μία εντολή που είχε αποδέκτες τους 11 από αυτούς, εξαιρώντας τον Ιούδα…!
Είναι κυρίως μία παραίνεση προς τους μετέπειτα Αποστόλους, να μείνουν ενωμένοι και αγαπημένοι μετά την σύλληψή Του από τους Ρωμαίους, για να συνεχίσουν το έργο Του.

Δεν είναι λοιπόν μία πανανθρώπινη εντολή. Είναι μία εντολή συσπείρωσης θα μπορούσαμε να πούμε, προς την ομάδα των μαθητών του, από την οποία εξαιρεί, επαναλαμβάνουμε, εξαιρεί τον προδότη Ιούδα! Είναι μία παραίνεση προς ομοϊδεάτες, φίλους, ακολούθους, μαθητές…
Αποδεικνύεται λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη φράση, που έχει απομονωθεί από το υπόλοιπο κείμενο, χρησιμοποιείται λανθασμένως και καθ’ υπερβολήν· και στην συγκεκριμένη παράγραφο, ο Ιησούς Χριστός σε καμμία περίπτωση δεν ομιλεί για μία πανανθρώπινη αγάπη.

Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε ότι όποιοι χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη πρόταση με αυτήν την έννοια, όχι μόνο σφάλλουν, αλλά και παρερμηνεύουν το νόημα και τις εντολές του ίδιου του Ιησού, και δεν έχει σημασία αν το κάνουν με… αγνό σκοπό.
Θα έπρεπε δε, μελετητές των πατερικών κειμένων και ιεράρχες, να μη συνεχίζουν να την παραφράζουν κατά το δοκούν.

Ιωάννης Κωτσής

9 Σχόλια to “«Αγαπάτε αλλήλους» η πραγματική έννοια της εντολής του Ιησού

  • Είσαι θεολόγος? Από ποια θέση μεταφράζεις τα λόγια του Χριστού?!

    • Το συγκεκριμένο κείμενο της Καινής Διαθήκης, δεν είναι μία π.χ. παραβολή ώστε να είναι απαραίτητη κάποια ενδελεχής θεολογική συζήτηση και ανάλυση. Εξάλλου ό,τι γράφει ο συντάκτης του κειμένου, το περιορίζει για την συγκεκριμένη πρόταση που αναλύει και δεν θεολογεί!
      Είναι μία παρότρυνση δασκάλου προς μαθητάς. Μία συμβουλή για το πως θα πορευτούν όταν δεν θα είναι πια μαζί τους.
      Άλλωστε το κείμενο από μόνο του είναι αρκετά ξεκάθαρο…!

      • Πιστεύω ότι στο συγκεκριμενο θέμα κάνετε λάθος.Ο χριστιανισμός πρεσβεύει την δίχως όρια αγάπη στον συνάνθρωπο, ακόμα και στον εχθρό.Τα ευαγγέλια βρίθουν αυτού του μηνύματος.Ακόμα και στο συγκεκριμένο χωρίο να απευθυνόταν μόνο στους μαθητές του, δεν αναιρεί το πανανθρώπινο μήνυμα αγάπης.Παρ’ όλα αυτά δεν πρέπει να συγχέουμε την ατομική-κοινωνική συμπεριφορά με την πολιτική συμπεριφορά.Θεωρώ ότι στον πολιτικό τομέα θα πρέπει το κράτος να δρα αποκλειστικά με βάση τους νόμους του συμφέροντος μέσα στα πλαίσια του ανθρωπισμού πάντα.Αυτά τα γράφω για να προλάβω ορισμένους μήπως και βιαστούν να με χαρακτηρίσουν ανθέλληνα.

        • Επαναλαμβάνουμε ξανά, ότι όπως αναφέρει και ο συγγραφέας του κειμένου, αναλύει μόνο την συγκεκριμένη φράση του Ευαγγελίου και δεν επεκτείνεται σε άλλα σημεία της Καινής Διαθήκης. Αλλά ούτε και βγάζει ένα συμπέρασμα συλλήβδην, για το αν ο Χριστιανισμός είναι θρησκεία αγάπης ή όχι. Αποδεικνύει απλώς, ότι η συγκεκριμένη πρόταση, στο συγκεκριμένο σημείο χρησιμοποιείται καταχρηστικά σήμερα και εφόσον τα ευαγγέλια βρίθουν τέτοιων μηνυμάτων, θα ήταν ορθό να χρησιμοποιούνται αυτά.

          Το δικό μας θέμα, και για αυτό και συμφωνούμε με την συγκεκριμένη προσέγγιση, είναι ότι υπάρχει μία συνεχής διαστρέβλωση, παραποίηση και αυθαίρετη χρήση λέξεων, προτάσεων, κειμένων της αρχαιότητας από «καλοθελητές» οι οποίοι… προσαρμόζουν τα πάντα στην προπαγάνδα που θέλουν να περάσουν. Τρανό παράδειγμα είναι και ο Πανηγυρικός του Ισοκράτους, που έχει βεβαίως διαστρεβλωθεί και παραποιηθεί, απίστευτα.

          Επειδή λοιπόν η ελληνική γλώσσα ακριβολογεί και τα κείμενα υπάρχουν και τα διαβάζουμε, όπου εντοπίζουμε διαστρεβλώσεις θα τις υποδεικνύουμε…

           

  • παρακαλω διευκρινισται μου την προταση ΅..Και μάλιστα, και αυτό είναι και το σημαντικότερο όλων, ελέχθη αφού το Ιούδας ο Ισκαριώτης, φεύγει από το δείπνο και πηγαίνει να προδώσει τον Δάσκαλό Του… Η ανωτερω προταση ελεχθει μετα την αποχωτηση του Ιουδα; η πριν; σας ευχαρισω

  • Αυτό που δεν καταλαβαίνω εγώ είναι ο λόγος που γράφτηκε αυτό το άρθρο…. αν ξαι η ταυτότητα μου γράφει Χ.Ο. είμαι μόνο κατ εθιμο…χριστιανή…. αλλά αυτή η φράση «Αγαπάτε Αλληλους» θεωρώ οτι είναι υπέροχη!
    Δεν δχει σημασία ποιός την είπε η γιατι την είπε αλλα συτό που εχει φτάσει μεψρι σε εμας!!!
    Αν «ολοι αγαπουσαμε ολους» αυτος ο κοσμος θα ηταν Υπεροχος και χωρις ανισότητες….. αρα γιατι να την τορπιλησεικ καποιος ?????

    • Ο λόγος που γράφτηκε το άρθρο επεξηγείται επαρκώς και μέσα σε αυτό, αλλά και στα σχόλια. Εμείς απευθυνόμαστε στους Έλληνες που ψάχνουν την αλήθεια (έστω κι αν αυτή μπορεί να τους πικραίνει).

      Ο καθένας από εκεί και πέρα μπορεί να πιστεύει ότι τον ικανοποιεί…

       

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *